, ,

Baleset: Diplomata a síneken

Reggel a Margit hídon az amerikai nagykövevetség egyik autója egy villamossal ütközött. A balesetben senki sem sérült meg. A híd közepén talán még most is ott vannak az autóról letört darabok a két sínpár között.

Persze jogos lenne a kérdés, hogy na de mit keresett ott ez az autó? Mit, hát mit... akik rendszeresen közlekednek a Margit hídon, azok láthatják szinte naponta ezt a fehér terepjárót, DT-s rendszámmal. Reggel Pest felé, délután Buda felé szokott villamost játszani. Ma ez nem jött össze...

De ahogy azt már többször is megállapítottuk itt a blogon, a DT-s autók azt csinálnak, amit akarnak. A Hősök terén a járdán, illetve a taxi drosztot elfoglalva állnak, a Nagymező utcánál félig a zebrán mindig ott áll egy diplomata autó.

23 kommentár

kommentárok

1. | Rocko4 2009-02-20 12:17:07 | Válasz erre
reggel szépen megköszöntük, mamam szerintem sûrû csuklások közepette átadta negyed budapest üdvözletét a kedves fiacskájának. Rocko4 avatar
-
2. | Ignotus 2009-02-20 13:20:27 | Válasz erre
Mennyi dollár szabálysértési bírsággal lóg a magyar külképviselet New York, ill. Washington városának?

Nehogy azt higgyétek, hogy a mi diplomatáink ott kulturáltabban közlekednek...!

Hiába, már dr. Goebbels is megmondta, hogy vannak felsőbbrendű emberek, akikre nem vonatkoznak sem a jogi sem az erkölcsi törvények.

Orwell pedig megerősítette eme tényt...
Ignotus avatar
-
3. | so666 2009-02-20 14:34:18 | Válasz erre
Szerintem ez a jarhato ut.
Ha a rendorseg tehetetlen, majd a BKV eltakaritja a sinekrol azt aki nem valo oda. Villamossal. Ezt bevezethetnek a sinen parkolo kisteherautok eseteben is. Modositsunk jogszabalyt hogy ezert ne lehessen megbuntetni oket. Ha mar rendorsegre nem telik...
so666 avatar
-
4. | vehicular 2009-02-20 17:29:37 | Válasz erre
Nem csoda, hogy némelyik így viselkedik:

RTL Hírek.hu - Kovács Dorián
2008-07-30, 16:50
„A diplomata rendszám tulajdonosai az országgyűlési képviselőkhöz hasonlóan mentességi jogot élveznek, tehát nem lehet őket igazoltatni és megállítani” – mondta az RTL Hírek.hu-nak Szelestey Lajos külügyi szóvivő.
http://www.rtlhirek.hu/cikk/199969

A külügytől megkérdezetem, hogy helytálló-e a fenti kijelentés? Erre nem válaszoltak. Pedig egy korábbi megkeresésemre az egyik kollégájuk korrektül megírta, hogy ugyanúgy vonatkozik a KRESZ a diplomatákra is, és Külügy feladata, hogy a renitensek ráncbaszedését kezdeményezze küldő államnál.
Több száz fotót küldtem a Külügynek és egyéb illetékeseknek DT-rendszámot viselő autók vezetőinek sorozatos szabálytalanságairól. Semmit nem tettek. Akkor megírtam, hogy fel fogom jelenteni őket kötelességmulasztásért Erre kaptam egy érdekes levelet, ebből idézek:

“Értem elégedetlenségüket. Kérem, egy darabig ne küldjenek se fotót, se észrevételt. Én kétszer kaptam autóbilincset a SAJÁT MUNKAHELYEM előtt, úgy, hogy sürgős ügyem volt. Kérem - ha Önöket az elv érdekli -, akkor a diplomáciának az a lényege, hogy nem bántunk senkit, aki bennünket nem bánt. Ha egy babakocsit nem lehet eltolni a jármű miatt, akkor azt a járművet el lehet vinni. Ha csak a szemet zavarja, úgy a diplomáciai protokoll érvényesül - ami a viszonosságon alapszik. (Bizonyosan Önök is tudják azt, hogy még egy sivatagi beduin is "protokolláris" kézmozdulatokkal jelezte, ha egy szomszéd törzzsel jó barátságba akart kerülni - ha Önök valóban jót akarnak, beszéljenek egyszer a jármű tulajdonosával, hogy máshova álljon).”

Ebben a válaszban nem az volt döbbenetes, hogy kevéssé protokolláris, azt még bizisten értékeltem is. Hanem a szemléletmód: hogy nem érzik, hogy bármi kötelességük lenne a dologban. A hasonlat teljesen rossz, hiszen az egyik kifogásolt auto egyáltalán nem “barátságos beduin”-ként viselkedik, hiszen az Andrássyn rendszeresen a zebrára lógva parkol. Ez veszélyes, akárki csinálja.


A fotókat elküldtem a rendőrségnek és kértem az intézkedést. A rendőrség illetékese egyébként január 12-én visszaigazolta, hogy megkapta a mintegy 180 képet tartalmazó cd-t, amivel intézkedésüket kértem. Azóta nem értesített még arról, hogy hogyan áll az ügy. Mindenesetre úgy érzékeltem, hogy a Külügyön múlik, hogy legyen már valami változás.

Azt hiszem a diplomaták jogállását szabályozó nemzetközi szerződések már régen megértek a változásra: a régi, arisztokratikus, kiváltságokra alapozott úriemberi megállapodásokat fel kell váltsa a modern, demokratikus jogállamok berendezkedésével összhangban lévő szabályozás, főleg annak fényében, hogy a diplomaták között is egyre kevesebb az úriember….. Az engem képviselő magyar diplomácia ne legyen az ilyen érdemtelenek helyi érdekképviselője velem szemben. És főleg ne kölcsönös alapon......
vehicular avatar
-
5. | mentos70 2009-02-20 20:30:42 | Válasz erre
@vehicular; (4.)
Teljesen igazad van.
Egy külföldön dolgozó akármilyen állampolgár, az idegen országban önkéntelenül is saját hazájának szokásait és viselkedési formáit képviseli, még akkor is ha elsősorban a diplomáciai képviselet a feladata.
Ezért igenis el kéne ítélni és nem mentesség mögé bújtatni azt a tuskót, aki az általa képviselt nemzet zászlója alatt, szarik a másik ország szabályaira! Legyen az közlekedési, vagy egyéb kihágás. Ha nekünk zéró, akkor nekik -12 a tolerancia.

A cikkben említett fehér terepjáró, valóban rendszeresen követ el kihágást, már én is láttam.
mentos70 avatar
-
6. | vehicular 2009-02-20 21:12:18 | Válasz erre
@mentos70; (5.)

Már az is előre lépés lenne, ha kötelezően feltüntetnék a küldő ország kódját. Így most elbújik a gyökér a kollektív DT rendszám mögé, és mivel a mi szemérmes hatóságaink nem adják ki a nemzetiségét, nem tudod közvetlenül megkeresni a megfelelő képviseletet. A hatóságok is elbújnak a mentesség mögé, mert bármit mondhatnak: hogy eljártak, meg satöbbi. Csak éppen látszatja nincs.
Több országban lehet tudni a rendszám kódjából, honnan küldték az illetőt.
Ja, és még az sem adják, meg, hogy kit választottak a képviseletek maguk közül szószólónak. Pedig ilyen is van: pár éve, amikor ba akarták hajtani az elmaradt parkolási díjakat, megszólalt ez a szószóló és fűre-fára hivatkozott, hogy miért jogtalan?! Na ki volt az: a pápai államot képviselő delegált! Hát ehhez csak gratulálni tudok, mind azoknak, akik ilyen jól választottak, mind magának a válaszottnak. Dicsőséges tett volt. A magyar hatóságok meg.....
vehicular avatar
-
7. | vehicular 2009-02-21 07:43:14 | Válasz erre
Már nagyon unom és felháborít a sunyi lapítás. Miért kell megvárni, hogy meghaljon valaki?

Itt szeretném látni, hogy milyen szankciót érvényesítettek a sofőrrel szemben.

Ugyanígy tudni szeretném, mi lett a következménye a pécsi esetnek a részegen vezető kunzulátusi sofőrrel.:

http://www.pecsiujsag.hu/index.php?p=article&aid=12751

Ne takarózzanak semmiféle elavult nemzetközi egyezménnyel, amelyik amúgy is kimondja, hogy a kresz alól nem mentesíti a diplomatákat semmi.
vehicular avatar
-
8. | vehicular 2009-02-21 07:49:39 | Válasz erre
Egyébként a 4-6-os vonalán is jár egy DT villamos:

http://autozz.blog.hu/2008/10/12/diplomata_villamos

Elég sokan unjuk már a Külügy szerecsen(bantu?)mosdatását ezekben az ügyekben.
vehicular avatar
-
9. | vehicular 2009-02-21 08:16:10 | Válasz erre
Ezúton is gratulálunk: mindig elérhető a sajtó számára, és alaposan ismeri a sajtó igényeit. Hát lassan jó lenne, ha a magyar állampolgárok igényeit is jól ismerné és rendelkezésre állna.

http://www.kum.hu/kum/hu/bal/Aktualis/latogatasok_es_esemenyek/090219_Szelestey.htm
vehicular avatar
-
10. | mentos70 2009-02-21 10:25:52 | Válasz erre
@vehicular; (7.)
Nna!
Az egyik unokaöcsém külföldön él, de kettős állampolgár. Múlt hónapban hívták Magyarországra, hogy legyen ő a másik ország (szándékosan nem nevezem meg) kultúrális attaséja.
Van is kedve hozzá, de most azon megy a huzavona, hogy ha kettős állapolgár és eljön dologzni, kinek a törvényei vonatkozzanak rá? A küldő országé, vagy a fogadóé?
Mivel az eset a családunkban van én csak röhögök rajta, de ez lehet a magyarázat az említett esetekre. Egyszerűen nincs szabályozás.
mentos70 avatar
-
11. | vehicular 2009-02-21 12:10:09 | Válasz erre
@mentos70; (10.)

Melyik ország törvényei szerint lehet részegen autókat összetörni, vagy zebrára lógva esetleg taxidroszton parkolni? Amikor valakit kineveznek, rendezik a státuszát. Innentől kezdve minden egyértelmű, csak éppen a hatóságok ködösítenek. Mint például a külügyi szóvivő, amiért a hatóság is és ő maga is elmarasztalást érdemel. Ehelyett megy a maszatolás, jó magyar szokás szerint.
Szégyen.
vehicular avatar
-
12. | mentos70 2009-02-21 15:29:42 | Válasz erre
@vehicular; (11.)
Világos!
Szerintem az is az, hogy ha én külföldre megyek akár nyaralni, akár dolgozni, az ottani törvények szerint kell élnem, még akkor is ha azok szerint kopaszra kell magam borotválni. Ha nem tetszik, haza lehet menni.
Azt viszont nem értem, miért kell óvatoskodni a diplomatákkal?
Vagy ez is a tipikus magyar "nyugatra nyalás" szindróma?
mentos70 avatar
-
13. | vehicular 2009-02-21 15:38:04 | Válasz erre
@mentos70; (12.)

Igen olyasmi: a legjobb ha átevickélünk, mutyizunk, majd megunják a lábukat rázók, kiüljük őket aztán mi is megyünk kiküldetésbe, azt ott számíthatunk valami hasonlóan nyúlos bánásmódra. Van benne valami nemzetközi testületi uram-bátyámos, hátbalapogatós, brezsnyevcsókos összekacsintás. A krumplileves legyen krumplileves, de azért semmit se vigyünk túlzásba.
vehicular avatar
-
14. | louisbond 2009-02-21 15:42:01 | Válasz erre
@mentos70; (10.) Ez nem lehet probléma. Mint diplomatára saját hazájának törvényei az irányadok. A fogadoét pedig szintén be kell tartani. Ha az egyik ben őlhetsz pl otthon a msáikban nem akkor egyértelmü, hogy a fogado országét is be kell tartani. Tehát otthon igen a fogadonál nem őlhetsz.
A diplomaztákra pedig nemzetközi egyezmények vonatkoznak. Egy közlekedési szabálysértésért meg sem állithatják. De lehet két állam közt külön megállapodás. Ugyhogy! Neked türnöd kell.
Egyébként ha futár gk. még ha szembe megy a forgalommal sem állitható meg, semmit nem adhat át, kiv. felmutatnia kell a diplomata utlevelét.
A más rendszámmal közlekedő, de a diplomata saját kocsijára vonatkozo szabályok, pedig a fogado ország törvénye. De személye ellen, kutatás, előállitáás stb. ekkor sem alkalmazható.
Kivétel a tettenérés. Más szabályok, de nem a közlekedésre vonatkozik.
Unhatod Vehi, de a törvény akkor is ez.
louisbond avatar
-
15. | vehicular 2009-02-21 16:43:26 | Válasz erre
@louisbond; (14.)

Bocs mindenkitől de muszály bemásolnom. Amikor még komolyan válaszolt a Külügy a kérdéseimre, ezt írták:

" Tisztelt Vehicular Úr!

Válaszul 2008. május 14-én küldött e-mail üzenetére a DT-s rendszámú gépkocsik vezetői által elkövetett szabálysértések tárgyában az alábbiakról tájékoztatom.

A megkülönböztetett rendszám (DT, CK, CD) a gépkocsi vezetőjének nem biztosít mentességet a Magyar Köztársaság joghatósága alól. A diplomáciai mentesség annak alanyát személyében illeti meg, ha megilleti. A szabálysértési eljárást minden esetben az általános illetékességi szabályok szerint eljárni köteles hatóság indítja meg. Amennyiben az eljárás során adat merül fel arra, hogy az eljárás alá vont személy diplomáciai mentességet élvezhet, az eljáró hatóság – felettes szervén keresztül – megkeresi a Külügyminisztériumot, amely nyilatkozik a mentesség kérdésében. Amennyiben az eljárás alá vont személy az elkövetéskor mentességet élvezett a magyar joghatóság alól, úgy az eljáró hatóságnak – további mérlegelés nélkül – meg kell szüntetnie az eljárást azzal szemben. (1961. évi Bécsi Egyezmény 31. cikk)



A Külügyminisztérium minden esetben diplomáciai úton, jegyzékben tájékoztatja az érintett nagykövetséget az esetről, és felhívja a küldő állam figyelmét a Magyar Köztársaság jogszabályainak betartására vonatkozó kötelezettségére. (1961. évi Bécsi Egyezmény 41. cikk) Amennyiben az eset megismétlődik, a Külügyminisztérium a diplomáciai életben szokásos szankciókat vezethet be a küldő állam képviseletével, vagy diplomatájával szemben.



A szabálysértési eljárás tehát ezekben az esetekben is feljelentés alapján, az általános illetékességi szabályok szerinti szabálysértési hatóság (tipikusan a városi/kerületi rendőrkapitányság) előtt indul meg.


Üdvözlettel:
XY"

Ennek alapján hiányolom, hogy a rendszeresen szábálytalankodókkal szemben az illetékesek nem járnak el. Ez nem arról szól, hogy tétlenül kellen nézni a cimadó eseteket.

(a neveket megváltozttam)
vehicular avatar
-
16. | Ganger 2009-02-21 17:23:09 | Válasz erre
Nekem ismerősöm barátjának ismerőse (nem tudom ki az), mesélte, a sorozatosan szabálytalanul parkoló DT-s autó a házuk előtt, hogy járt, hogy véletlenül lefújta a szél a rendszámot róla, elöl is hátul is....pajkos szelek vannak Pesten. Ganger avatar
-
17. | vehicular 2009-02-21 17:34:58 | Válasz erre
@Ganger; (16.)

Hát én jobban szeretem a törvényes megoldásokat. Igaz, a szél az törvényes..... :)
vehicular avatar
-
18. | mentos70 2009-02-21 18:25:32 | Válasz erre
..és nem lehet befolyásolni! :-)) mentos70 avatar
-
19. | vehicular 2009-02-21 19:44:23 | Válasz erre
@mentos70; (18.)

Pontosan, éppen olyan természeti erők irányítják, mint ami miatt a Külügyben lehetetlen felvenni a telefont és átszólni, hogy "... idefigyeljetek itt a bennszülötteknek már nagyon tele van az egyik sofőrötök viselt dolgaival a hócipőjük és ránkszálltak ezzel a fényképezővel meg a bloggal, mondjátok már meg neki, hogy vegyen vissza belőle mert a mi arcunk ég miatta. Kénytelenek vagyunk úgy tenni, mintha semmi közünk nem lenne hozzá, félrevezető nyilatkozatokra utasítani a szóvivőnket, stb. Nem ér annyit az egész, köszi, akkor jövő héten a Stefánián a fogadáson... "
vehicular avatar
-
20. | louisbond 2009-02-21 19:56:48 | Válasz erre
@vehicular; (15.) Feleslegesen másoltad be. A helyszinen semmit nem csinálhat a rendőr sem. Ha feljelentik a követségen, akkor indul az eljárás. A többi nyilvánvaló.
Eljáró hatoság pedig a Magyar Rendőrség. Ugy tudom külön részlege van ami a diplomatákkal foglalkozik. a TÖBBIVEL EGYETÉRTEK. /MENTESSÉG, STB./
louisbond avatar
-
21. | vehicular 2009-02-21 20:32:15 | Válasz erre
@louisbond; (20.)

Akkor kialakult: én sem elsősorban a rendőrökre haragszom ebben a dologban, mert nyilván unják a papírmunkát, ha a Külügy meg diplomatikusan dobja az egész feljelentést a papírkosárba. Aztán meg látjuk, hogy mi lesz ebből a Margin-hídon.
vehicular avatar
-
22. | vehicular 2009-02-22 08:46:58 | Válasz erre
Egyébként látott valaki fotós a neten az esetről? Linkelje be legyenszíves. vehicular avatar
-
23. | FlappyEarz 2009-02-26 09:32:57 | Válasz erre
Én csak annyit mondanék, hogy semmi különös nincs a külföldi diplomatákban; általában a diplomaták esetében tapasztalom, hogy egy részük [sofőrje] a lehető legtaplóbb emberanyagból építkezik, az úriemberség már kutyatelepi őseikben sem létezett. Viszont mi, magyarország ugyanúgy mentességet adunk saját tetveinknek, akarom mondani, honatyáinknak, akik mennek mint az állat, isznak, gyereket ütnek el, estébé. Hallottad te is, gondolom, hogy most háromnak *nem* oldotta fel a parlament a mentességét dacára annak, hogy rendőrségi vagy ügyészségi eljárás van ellenük. Szerintem nem a DT-vel van a baj, hanem a diplomáciável en bloc.

De megjegyzem, hogy többször láttam autópályán 130-al menő DT-st. Ha lett volna lehetőség, veszek nekik egy üveg pezsgőt jutalomból, mert az ilyen KIVÉTELT becsülni kell...
FlappyEarz avatar
-

Mondd meg a magadét!

Itt írhatsz kommentárt a bejegyzéshez.

Itt követheted a bejegyzés kommentárjait: Hozzászólás RSS
Maradj a témánál, csak egyszerûen és röviden. És ne spammelj!
Ezeket a HTML kódokat használhatod:

strong, quote, em

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá ehhez a bloghoz. Belépnél? | Regisztrálnál?
0Szavazz
Szavazz és a bejegyzés címlapra kerülhet