, , ,

Baleset-megelőzési program kezdő járművezetőknek

Az összes közlekedési baleset jelentős hányadát fiatalok okozzák, illetve szenvedik el. Másik sajnálatos tény, hogy a 18-25 éves korosztályban a leggyakoribb halálesetek közlekedési balesetből származnak. Ezeket a problémákat európai szinten is felismerték, és nemzetközi összefogással igyekeznek tenni ellene. Ezek az intézkedések a balesetek okozóinak felelősségre vonása mellett a hatékony megelőzésre helyezik a hangsúlyt. A Module Close To nevet viselő program az Unió 11 országban működik.


A riport meghallgatásához kattints az ikonra



Podcast


View RSS XML

A riport az Élőben a városból - minden, ami közlekedés című műsor 2008. november 4-i adásában hangzott el.


25 kommentár

kommentárok

1. | Boci 2008-11-07 17:11:18 | Válasz erre
Én az elméleti oktatáson még azon izgultam, hogy hogyan kell majd azt a kuplungot csúsztatni, hogy ne fulladjon le az autó, nem pedig azon, hogy gyorshajtsak-e vagy ne.
Szerintem az ilyen dolgokra jogsi szerzés után fél évvel érdemes rátérni, amikor az ember kezd magabiztos lenni, és esetleg baromságokat is bevállal.
Boci avatar
-
2. | mentős 2008-11-07 20:22:31 | Válasz erre
Lépcsőzetesség kéne. mentős avatar
-
3. | Rocko 2008-11-08 07:31:43 | Válasz erre
ja. meg ész. Rocko avatar
-
4. | fcsilla 2008-11-08 09:21:23 | Válasz erre
A kezdeményezés nem rossz, pedagógiai szempontból bevált módszer, DE sajnos 4(!?) előadásból nem lehet semmiféle következtetést levonni. A jellemző valóban a "Velem ez nem történhet meg" és az is jellemző, hogy az a réteg fogékony az ilyenekre, aki egyébként is ésszel él! Én mindig vészmadár vagyok, inkább kicsit túldramatizálni -és ebben az esetben ez megtehető-, mint utána sírni....Nem baj ha sokkoló, hátha eljut valakihez, akihez egyébként nem...
Nagyon szomorú látvány az összetört, "szörnyethalt" emberi test....és nagyon elgondolkodtató a tolókocsiból az autóba átmászó ember...
fcsilla avatar
-
5. | sgabe 2008-11-08 11:03:12 | Válasz erre
Én egyrészt 20-21 év alatt nem adnék jogosítványt. A közlekedési ismeretek(!) oktatását már az általános iskolában elkezdeném, de volánhoz tanulóként is csak a 18. életévét betöltött ülhetne és csak 20 évesen kaphatná meg a jogosítványát. Plusz kötelezővé tennék egy vezetéstechnikai tréninget is mondjuk 6 hónap elteltével.

Szerintem elsőként azt kell felfogni ésszel, hogy ha valaki 1-1,5 tonnát mozgatva kimegy a forgalomba, akkor magáért, az utasaiért, a mellette közlekedőkért, és a gyalogosokért is felelős!

Amíg valaki ezt a felelősséget nem képes tudomásul venni és eszerint vezetni, addig rollert se használjon, nemhogy autót!
sgabe avatar
-
6. | Rocko 2008-11-08 18:50:41 | Válasz erre
@sgabe; (5.)
hülyeség a korhatárhoz kötés.
Rocko avatar
-
7. | sgabe 2008-11-08 19:01:41 | Válasz erre
@Rocko; (6.)
Mutass akár egyetlen 18 évest, aki elég érett az autóval való közlekedéshez.?!... Ha 18 vagy, akkor persze költői kér(d)és volt.
sgabe avatar
-
8. | Rocko 2008-11-08 22:31:07 | Válasz erre
@sgabe; (7.)
1) nem vagyok 18, az már elmúlt.
2) ha 18 évesen lett volna meg a jogosítványom, akkor se felelőtlenül közlekedtem volna.
3) ha követjük a logikádat, akkor a 70 éves vezetők a legjobb sofőrök. na mármost ha a híreket nézem, amikor forgalommal szemben hajt autópályán, körforgalomban, nem is veszi észre, h nekiment (szerencsésebb esetben) valaminek, szóval nem ők éppen az etalonok.

ezért nem tartom szerencsének az életkor szerinti szűrést. szűrni persze kell, de érettség, és nem életkor szerint. ergo pszcihológiai alkalmassáigohz és szigorított vizsgákhoz kötné ma jogsit.
Rocko avatar
-
9. | sgabe 2008-11-09 21:18:38 | Válasz erre
@Rocko; (8.)
Teljesen egyetértünk... Láttál már érett 18 évest? Persze nem abban az értelemben. :)
sgabe avatar
-
10. | Rocko 2008-11-09 22:07:21 | Válasz erre
@sgabe; (9.)
most ezen elgondolkoztam. mondani nem tudok, de egyértelműen nem tagadok.
viszont a psziho vizsgálat megmodnaná, h alkalmas vagy sem. akár 18 akár 68.
Rocko avatar
-
11. | sgabe 2008-11-10 10:24:06 | Válasz erre
@Rocko; (10.) Ebben is egyetértünk, én csak leegyszerűsíteném a dolgot és már rögtön az életkornál húznék egy vonalat, biztos ami biztos.

Egyébként az idős vezetőkről nem is beszéltem, mivel a bejegyzés is a fiatal kezdő vezetők által okozott balesetekről szól, de igazad van. Én lehet, hogy fent is húznék egy korhatárt...
sgabe avatar
-
12. | Hulla Hubert 2008-11-10 11:45:01 | Válasz erre
Kedves lányok, nem a járművezetésre való alkalmasság lenne a feltétel?

Írtok itt túl fiatal korról, túl öreg korról, pedig nincs igazatok.

A hülye az hülye, fiatalon is, öregen is.

Az agresszív ugyanígy.

A szőkenő szintén.

Valahol, valamilyen módon az alkalmasságot kellene elbírálni.

Kezdve azon, hogy ne lehessen pénzért jogsit venni.

Aztán időnként ne csak a hivatásosoknak kelljen felfrissíteni a tudásukat.

Az arra "érdemeseket" meg örökre letiltani az utakról.

És így tovább.

Ezzel ellentétben nemrég milyen intézkedést hoztak:

- MÁR NEM FELTÉTEL AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA ELVÉGZÉSE A VEZETŐ ENGEDÉLYHEZ!!!

Tehát épp az ellenkező irányba tart az "új rend"....
Hulla Hubert avatar
-
13. | bélabácsi 2008-11-10 11:56:35 | Válasz erre
Arról, hogy kik vezetnek és kiknek van jogosítványuk, a neten találtam ezt, nem magamtól:

1. Láttál már roma sofőrt Ladát, Mercit, ...stb-t vezetni?
2. Láttál már a forgalomban roma tanulóvezetőt?

Mondom, nem az én gondolatom, de mióta olvastam ezt valahol, figyelem a tanulókocsikat. Pár éve.
Hát.....hm.
bélabácsi avatar
-
14. | bélabácsi 2008-11-10 12:11:19 | Válasz erre
Az idős sofőrök jó részét viszont már a háziorvos kizárhatná a forgalomból eleve.
Az enyém ilyen, kígyót-békát kiabálnak is rá az öregek, mert nem adja meg a jogsit kezeletlen elhanyagolt cukorra és vérnyomásra, látásról nem is beszélve.
Fényes példa, az egyik szomszédom, cukros 65-ös faszi nem nyugodott ebbe bele, másik háziorvostól megkapta látatlanban a jogsit, (pénz az pénz) ezután pár héttel balesetet okozott, mert ő csakazértis megfordul egy osztott 2x2 sávos úton, így 3 éve fekszik kómában, (mibe kerül ez a tb-nek!) az unokájának csípője kicserélve, nem lehet gyereke soha, a vétlen autós súlyosan sérült.
bélabácsi avatar
-
15. | bélabácsi 2008-11-10 12:48:42 | Válasz erre
A következő történetem az éretlenségről és a mentális alkalmatlanságról szól.

Autó tele középiskolásokkal. Beláthatatlan kereszteződésben stop tábla ellenére száguldottak volna keresztül nagy sebességgel. Persze, hogy oldalba kapta őket valami, ők a házfalba. Nem emlékszem pontosan, hogy 1 vagy 2 halott, súlyos sérültek.
A túlélő fiatalok vallották: Orosz rulettet játszottak. Többször áthajtottak így a kereszteződésen egymás után!!! Sokszor megúszták. Az utolsót nem.
bélabácsi avatar
-
16. | Ignotus 2008-11-10 14:30:45 | Válasz erre
#13: Béla bácsi, le fognak rasszistázni az ügyeletes Éber elvtársak( by Hofi)

#14: Igen, a háziorvosoknak óriási bűn nyomja a lelkét ezügyben. Pár forintért, vagy esetleg csak a jó viszony kedvéért kiadják az orvosi papírt az erre teljesen alkalmatlanoknak is.
És itt nem biztosan csak az idős emberekre gondolok. Már említettem ebben a blogban Wittinger Kálmán bácsit, a magyar légimentés megalapítóját, volt vadászpilótát, aki 82 éves korában jobban és vagányabban vezetett mint pl. én.

#15: igen, szerintem is van olyan kor, amikor a delikvens képtelen felismerni tettei következményeit. Vagy olyan családban nőtt fel (szándékosan nem írtam azt, hogy nevelkedett, az más kategória!), ahol a szülők sem törődtek tetteik következményeivel.
Pl. gengszterek, politikusok, zsurnaliszták, ...stb.

#12: akkor az almafabéta génhulladék hogyan csinálja meg az írásbeli tesztet?
Vagy nekik ezt se kell?
Habár hallottam már valamit harangozni, hogy a rendőrségnél is ilyen, hasonló szintre akarják leszállítani a felvételi szintet...

Lelki szemeimmel látom, hallom, miután megállít az új típusú rendőr:
- Kérem a személyi, a forgalmi, és a jogosítvány adatait érthetően felolvasni...!
:)))
Ignotus avatar
-
17. | Rocko 2008-11-10 15:58:35 | Válasz erre
@sgabe; (11.)
mondom, hülyeség életkorra alkalmazni. nézd meg, amerikában 17 évesen már vezethetsz kocsit, de seggrészeg csak 21 évesen lehetsz. tök logikus, nem? :)

Hulla Hubert 2008-11-10 11:45:01
ezért kéne a pszciho vizsgálat.

bélabácsi 2008-11-10 12:11:19
öregek: két szomszédom is 60-on felül, nyugdíjas férfieak. egyikük közlekedési rendôr volt, a másik buszsofôr. mondjam, h melyikük vezet jobban?
elárulom a rendôr. a sofôr kocsija úgy néz ki, mint vmi szöszié, teljesen leparkolva. a másik kocsi meg korrekt állapotban

bélabácsi 2008-11-10 12:48:42
mindig az utolsót rontják el, ki érti. :)
Rocko avatar
-
18. | sgabe 2008-11-10 17:38:30 | Válasz erre
@Rocko; (17.)
Amerikában hatalmas távolságok vannak és az ifjak a környező államokban is járhatnak iskolába, oda pedig el kell jutni valahogy. Fogadni merek, hogy egy 100 km szakaszon egyenesen talán még egy 12 éves is képes végigmenni autóval. Szerintem ez nem jó ellenpélda.

A többi hozzászólónak is igaza van természetesen, de én kitartok amellett, hogy elsőnek a korhatárt emelném meg, aztán hozzácsapnám a pszichológiai és a vezetéstechnikai vizsgát is.
sgabe avatar
-
19. | ppeterka 2008-11-10 21:06:48 | Válasz erre
Én 17 voltam, amikor jogsit szereztem... De a Trabi őszinte nyers ereje nem csábított felelőtlenségre...

Valami ilyesmi kellene... Lehetne olyan fokozatosság, hogy jogsi 17 évtől, de egy darabig csak mondjuk mopedautót vezethetne úgy, hogy nincs mellette egy olyan, akinek mondjuk min. 5 éve rendes jogsija van és elmúlt y éves (tipikusan pl. fater). Rendes kocsit meg csak úgy, ha van mellette ilyen...

Egy mai modern autó túl biztonságosnak hat. Azt lehet benne hinni, hogy nem eshet semmi bajunk... A Trabiban 50-nél már mindenki kapaszkodott, még a "szinte" sima utakon is... Nem is jutott eszembe nagyon szágoldozni vele... Még a ma már szánalmasnak tekintett Maruti is egy masszív lóerőgyár volt hozzá képest...
ppeterka avatar
-
20. | Név 2008-11-10 23:23:52 | Válasz erre
@ppeterka; (19.)

Jobb helyen ezt úgy csinálják, hogy
kb. 6-8 éves korig gyalogolnak,
kb. 14 éves korig bicikliznek (KRESZ oktatás az iskolákban!),
kb. 18 éves korig mopedeznek,
kb. 22 éves korig motoroznak,
utána jön valami kisebb autó, és már 25-30, mire a családi vas jön. És így mindig tudják tisztelni a másikat.
Név avatar
-
21. | Rocko 2008-11-11 00:08:31 | Válasz erre
@sgabe; (18.)
na és? tömegközlekedés, vonat, iskolabusz?
szibériában hideg van, még se hiszem, h jó ötlet lenne az alkoholizmust legalizálni. és pont az ellentétesség miatt hoztam fel.
"Fogadni merek, hogy egy 100 km szakaszon egyenesen talán még egy 12 éves is képes végigmenni autóval."
több mitn valószínű, sőt, egy betanított csimpánz is. de nem csak egynes szakaszok vannak, áltaában a boyracerek is itt buknak el.
Rocko avatar
-
22. | gasztronauta 2008-11-11 09:08:56 | Válasz erre
"18-25 éves korosztályban a leggyakoribb halálesetek közlekedési balesetből származnak"

Ez teljesen normális. Mibe halhatnánk bele 20 évesen? Betegségbe? Végelgyengülésbe?
gasztronauta avatar
-
23. | Rocko 2008-11-11 09:33:32 | Válasz erre
drogtúladagolásba, hegymászásba, keszon betegségbe, izomsorvadásba.
van sok lehetôség
Rocko avatar
-
24. | so666 2008-11-11 13:41:39 | Válasz erre
Sajnios az a baj hogy az ember 18-2X evesen nem tudja felmerni tettenek kovetkezmenyeit, hianyzik hozza a tapasztalata, sokkal tobbet kockaztat, kiprobal mint amennyi meg biztonsagos. Persze ha nem probalja ki magat akkor honnan lenne tapasztalata? Nem csak az autoban ulve ilyen, hanem ugy egyebkent is, csak ugy egyebkent talan kevesbe sorodjak magukat eletveszelyben mint autoban ulve. Szerintem ez nem igazan neveles vagy kornyezet kerdese, a fiatalok ilyenek es kesz. so666 avatar
-
25. | bélabácsi 2008-11-11 17:08:01 | Válasz erre
so666

Ilyenek a fiatalok, de ugye ebbe nem nyugszunk bele.
Régen ha a fiatal elkötötte az apja lovaskocsiját, hát nem tudott nagy kárt tenni a környezetében.
Ma igen. A papa menő autójával.
Sokkal veszélyesebb a világ annál, hogy megrántsuk a vállunkat: ilyenek a fiatalok.
bélabácsi avatar
-

Mondd meg a magadét!

Itt írhatsz kommentárt a bejegyzéshez.

Itt követheted a bejegyzés kommentárjait: Hozzászólás RSS
Maradj a témánál, csak egyszerûen és röviden. És ne spammelj!
Ezeket a HTML kódokat használhatod:

strong, quote, em

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá ehhez a bloghoz. Belépnél? | Regisztrálnál?
0Szavazz
Szavazz és a bejegyzés címlapra kerülhet